• info@drosinstallatietechniek.nl

Hoe verkoop je je installatietechniek bedrijf voor de beste prijs?

Hoe verkoop je je installatietechniek bedrijf voor de beste prijs?

Als je eenmaal deze levensveranderende beslissing genomen hebt – of dat nu is vanwege een scheiding, een exit strategie, gezondheidsredenen of om andere interesses na te jagen – moet je vijf dingen weten die je gaan helpen je bedrijf voor maximale waarde te verkopen in deze steeds complexer wordende markt.

1. Kies de juiste bedrijfsmakelaar

Je bedrijf verkopen is een grote beslissing. Je hebt er waarschijnlijk jaren aan besteed om het op te bouwen, en je hebt onvermoeibaar gewerkt om de strategie en de operaties aan te sturen zodat het winstgevend blijft. Misschien heb je een punt bereikt waarop je niet meer de juiste vaardigheden hebt om een uitbreidingsstrategie aan te sturen en is een nieuwe eigenaar met beter aangepaste vaardigheden in staat deze volgende fase van groei voor het bedrijf te bereiken en het op te schalen tot zijn volle potentieel.

Je bedrijf verkopen is een kans om rendement te halen uit je investering van tijd, geld en jaren van risico’s nemen om je droom te financieren. Daarom is het belangrijk dat je een ervaren bedrijfsmakelaar met een bewezen staat van dienst aanwijst om je te helpen slagen.

Makelaars zijn specialisten op zakelijk gebied, waarbij de meeste doorgewinterde makelaars zelf succesvolle bedrijven bezeten hebben. Deze expertise stelt hen in staat gedegen begeleiding en kennis van de bedrijfstak te geven die je niet zou hebben als je zelf zou besluiten het bedrijf te verkopen. Veel makelaars zullen je vertellen dat in gevallen waarin verkopers hun vraagprijs niet krijgen, het bedrijf niet voldoende op de verkoop was voorbereid of een onrealistische bedrijfswaardering werd gegeven die serieuze kopers naar de uitgang deed rennen.

Als je de juiste makelaar kiest om je bedrijf te verkopen, krijg je niet alleen reclame, maar ook deskundige hulp bij een marktgerichte waardebepaling, een marketingplan en hulp bij overeenkomsten en juridische documentatie.

Een ervaren makelaar gaat een stap verder om de zaak van zijn cliënt te leren kennen en gaat niet meteen voor een verkoopoffensief. Inzicht in je bedrijf zal ervoor zorgen dat de makelaar geloofwaardig advies kan geven over wat je tijdens het verkoopproces kunt verwachten en manieren om de marketingstrategie uit te stippelen. Je hebt er lange uren, zweet en soms tranen in gestoken om je bedrijf te laten groeien, dus neem geen genoegen met een onervaren makelaar om het te verkopen.

2. Bepaal de werkelijke waarde van je bedrijf

Inzicht in wat je bedrijf werkelijk waard is helpt om je eindeloze uren van hard werk en de investeringen die je gedaan hebt een cijfer te geven. Je makelaar kan je helpen om een reële marktgerelateerde waarde voor je bedrijf te bepalen en advies geven over hoe je de waarde ervan kunt verhogen. Ervaren makelaars hebben het vermogen om huidige of potentiële problemen in je bedrijf op te sporen die je kunt aanpakken voordat je het op de markt brengt.

Het aanpakken van deze problemen zorgt ervoor dat je de zaak niet te laag prijst en het risico loopt de jaren van hard werk die je erin hebt gestoken te verliezen. Deze strategische kennis helpt om KPI’s vast te stellen die je kunnen helpen om de prestaties te blijven beoordelen en weloverwogen beslissingen te nemen, ook als de zaak op de markt staat.

Je makelaar zal een eerlijke, markt-gerelateerde waardebepaling geven die zal voorkomen dat potentiële kopers je vraagprijs proberen af te zwakken met lage biedingen die er niet toe zullen leiden dat je maximale waarde krijgt. Deskundige makelaars kennen het economische klimaat, het gedrag van kopers en trends, en zijn toegerust om transparante en eerlijke taxaties te geven die op je verkoopdoelstellingen zijn afgestemd.

3. Presenteer je bedrijf professioneel en vertrouwelijk

Bij het verkopen van een bedrijf kan de waarde van professionele marketing niet overschat worden. Je bedrijf verkopen is aantoonbaar een van de meest stressvolle dingen die je als ondernemer zult doen, en als je de beslissing genomen hebt om te verkopen, wil je een naadloze, vlotte verkoop die je een eerlijke vraagprijs oplevert. Maar om de beste vraagprijs te krijgen, moet je de beste kopers aantrekken. Dit betekent dat je moet investeren in een goede marketingstrategie waarmee je een gekwalificeerde groep potentiële kopers kunt bereiken.

Je makelaar doet namens jou de marketing en reclame, en deelt aan potentiële kopers saillante informatie over de zaak mee, waaronder huur, activa, voorraadniveaus, financiële en verkoopgegevens en personeelsgegevens. De makelaar moet het bedrijf agressief op de markt brengen, maar met de striktste vertrouwelijkheid. De belangrijkste reden hiervoor is dat als bepaalde bijzonderheden over het bedrijf algemeen bekend worden, de levensvatbaarheid van de bedrijfsverkoop ernstig in het gedrang kan komen. Als zodanig is een goede makelaar nauwgezet over de manier waarop het bedrijf op de markt gebracht wordt en over de kanalen die gebruikt worden om geïnteresseerde kopers te vinden.

Tip: Installatietechniek Bedrijf Verkopen | Installatie Bedrijven Kopen

4. Vind kwalitatief goede kopers

Een actieve bedrijfsmakelaar zal een database van serieuze, gekwalificeerde kopers hebben. Dit is een belangrijke vraag om te stellen vóór je een makelaar aanwijst, om te vermijden dat je in gesprek gaat met kopers die alleen maar “aan het rondkijken” zijn. Over het algemeen stellen gekwalificeerde kopers vragen naar specifieke bedrijven en je makelaar zal je aan deze kopers kunnen koppelen.

Makelaars moeten vertrouwelijkheidsovereenkomsten hebben en vaak worden ook kredietcontroles uitgevoerd bij aspirant-kopers, zodat de hoogste mate van discretie en vertrouwelijkheid verzekerd is om je belangen te beschermen. Een goede makelaar moet een kopersprofiel hebben dat belangrijke aspecten omvat zoals gemiddeld inkomen, opleiding en demografische gegevens. Deze gegevens maken gerichte marketing mogelijk om specifieke kopers te bereiken.

5. Structureer een goede deal

Het structureren van deals is een wetenschap die uitstekende communicatie- en onderhandelingstechnieken combineert met kennis van de industrie. Een goed gestructureerde deal is niet gebaseerd op de vraagprijs alleen. Er zijn verschillende belangrijke aspecten waarover overeenstemming moet worden bereikt, waaronder, maar niet beperkt tot:

– Vereiste aanbetaling van de koper
– Beschikbaarheid van verkopersfinanciering en de voorwaarden daarvan
– Structurering van de transactie
– Niet-concurrentiebedingen, indien van toepassing

Er zijn verschillende redenen om je bedrijf te verkopen, en nu de vraag van kopers ongekend hoog is, is er geen beter moment om een maximale waarde voor je jaren van hard werk veilig te stellen.

Je hebt erover nagedacht en gepraat met familie en vrienden en je hebt besloten dat het wel eens het juiste moment zou kunnen zijn om je bedrijf te verkopen. Volgens een rapport zijn overnames van kleine bedrijven uitstekend op gang gekomen, en overtroffen ze in het vierde kwartaal van 2021 het niveau van vóór de pandemie. Nog interessanter is dat de verkoopprijzen met 16% zijn gestegen als gevolg van de lage rente en de sterke vraag naar goed presterende bedrijven.

Als je eenmaal deze levensveranderende beslissing genomen hebt – of dat nu is vanwege een scheiding, een exit strategie, gezondheidsredenen of om andere interesses na te jagen – moet je vijf dingen weten die je gaan helpen je bedrijf voor maximale waarde te verkopen in deze steeds complexer wordende markt.

1. Kies de juiste bedrijfsmakelaar

Je bedrijf verkopen is een grote beslissing. Je hebt er waarschijnlijk jaren aan besteed om het op te bouwen, en je hebt onvermoeibaar gewerkt om de strategie en de operaties aan te sturen zodat het winstgevend blijft. Misschien heb je een punt bereikt waarop je niet meer de juiste vaardigheden hebt om een uitbreidingsstrategie aan te sturen en is een nieuwe eigenaar met beter aangepaste vaardigheden in staat deze volgende fase van groei voor het bedrijf te bereiken en het op te schalen tot zijn volle potentieel.

Je bedrijf verkopen is een kans om rendement te halen uit je investering van tijd, geld en jaren van risico’s nemen om je droom te financieren. Daarom is het belangrijk dat je een ervaren bedrijfsmakelaar met een bewezen staat van dienst aanwijst om je te helpen slagen.

Makelaars zijn specialisten op zakelijk gebied, waarbij de meeste doorgewinterde makelaars zelf succesvolle bedrijven bezeten hebben. Deze expertise stelt hen in staat gedegen begeleiding en kennis van de bedrijfstak te geven die je niet zou hebben als je zelf zou besluiten het bedrijf te verkopen. Veel makelaars zullen je vertellen dat in gevallen waarin verkopers hun vraagprijs niet krijgen, het bedrijf niet voldoende op de verkoop was voorbereid of een onrealistische bedrijfswaardering werd gegeven die serieuze kopers naar de uitgang deed rennen.

Als je de juiste makelaar kiest om je bedrijf te verkopen, krijg je niet alleen reclame, maar ook deskundige hulp bij een marktgerichte waardebepaling, een marketingplan en hulp bij overeenkomsten en juridische documentatie.

Een ervaren makelaar gaat een stap verder om de zaak van zijn cliënt te leren kennen en gaat niet meteen voor een verkoopoffensief. Inzicht in je bedrijf zal ervoor zorgen dat de makelaar geloofwaardig advies kan geven over wat je tijdens het verkoopproces kunt verwachten en manieren om de marketingstrategie uit te stippelen. Je hebt er lange uren, zweet en soms tranen in gestoken om je bedrijf te laten groeien, dus neem geen genoegen met een onervaren makelaar om het te verkopen.

2. Bepaal de werkelijke waarde van je bedrijf

Inzicht in wat je bedrijf werkelijk waard is helpt om je eindeloze uren van hard werk en de investeringen die je gedaan hebt een cijfer te geven. Je makelaar kan je helpen om een reële marktgerelateerde waarde voor je bedrijf te bepalen en advies geven over hoe je de waarde ervan kunt verhogen. Ervaren makelaars hebben het vermogen om huidige of potentiële problemen in je bedrijf op te sporen die je kunt aanpakken voordat je het op de markt brengt.

Het aanpakken van deze problemen zorgt ervoor dat je de zaak niet te laag prijst en het risico loopt de jaren van hard werk die je erin hebt gestoken te verliezen. Deze strategische kennis helpt om KPI’s vast te stellen die je kunnen helpen om de prestaties te blijven beoordelen en weloverwogen beslissingen te nemen, ook als de zaak op de markt staat.

Je makelaar zal een eerlijke, markt-gerelateerde waardebepaling geven die zal voorkomen dat potentiële kopers je vraagprijs proberen af te zwakken met lage biedingen die er niet toe zullen leiden dat je maximale waarde krijgt. Deskundige makelaars kennen het economische klimaat, het gedrag van kopers en trends, en zijn toegerust om transparante en eerlijke taxaties te geven die op je verkoopdoelstellingen zijn afgestemd.

3. Presenteer je bedrijf professioneel en vertrouwelijk

Bij het verkopen van een bedrijf kan de waarde van professionele marketing niet overschat worden. Je bedrijf verkopen is aantoonbaar een van de meest stressvolle dingen die je als ondernemer zult doen, en als je de beslissing genomen hebt om te verkopen, wil je een naadloze, vlotte verkoop die je een eerlijke vraagprijs oplevert. Maar om de beste vraagprijs te krijgen, moet je de beste kopers aantrekken. Dit betekent dat je moet investeren in een goede marketingstrategie waarmee je een gekwalificeerde groep potentiële kopers kunt bereiken.

Je makelaar doet namens jou de marketing en reclame, en deelt aan potentiële kopers saillante informatie over de zaak mee, waaronder huur, activa, voorraadniveaus, financiële en verkoopgegevens en personeelsgegevens. De makelaar moet het bedrijf agressief op de markt brengen, maar met de striktste vertrouwelijkheid. De belangrijkste reden hiervoor is dat als bepaalde bijzonderheden over het bedrijf algemeen bekend worden, de levensvatbaarheid van de bedrijfsverkoop ernstig in het gedrang kan komen. Als zodanig is een goede makelaar nauwgezet over de manier waarop het bedrijf op de markt gebracht wordt en over de kanalen die gebruikt worden om geïnteresseerde kopers te vinden.

Tip: Installatietechniek Bedrijf Verkopen | Installatie Bedrijven Kopen

4. Vind kwalitatief goede kopers

Een actieve bedrijfsmakelaar zal een database van serieuze, gekwalificeerde kopers hebben. Dit is een belangrijke vraag om te stellen vóór je een makelaar aanwijst, om te vermijden dat je in gesprek gaat met kopers die alleen maar “aan het rondkijken” zijn. Over het algemeen stellen gekwalificeerde kopers vragen naar specifieke bedrijven en je makelaar zal je aan deze kopers kunnen koppelen.

Makelaars moeten vertrouwelijkheidsovereenkomsten hebben en vaak worden ook kredietcontroles uitgevoerd bij aspirant-kopers, zodat de hoogste mate van discretie en vertrouwelijkheid verzekerd is om je belangen te beschermen. Een goede makelaar moet een kopersprofiel hebben dat belangrijke aspecten omvat zoals gemiddeld inkomen, opleiding en demografische gegevens. Deze gegevens maken gerichte marketing mogelijk om specifieke kopers te bereiken.

5. Structureer een goede deal

Het structureren van deals is een wetenschap die uitstekende communicatie- en onderhandelingstechnieken combineert met kennis van de industrie. Een goed gestructureerde deal is niet gebaseerd op de vraagprijs alleen. Er zijn verschillende belangrijke aspecten waarover overeenstemming moet worden bereikt, waaronder, maar niet beperkt tot:

– Vereiste aanbetaling van de koper
– Beschikbaarheid van verkopersfinanciering en de voorwaarden daarvan
– Structurering van de transactie
– Niet-concurrentiebedingen, indien van toepassing

Er zijn verschillende redenen om je bedrijf te verkopen, en nu de vraag van kopers ongekend hoog is, is er geen beter moment om een maximale waarde voor je jaren van hard werk veilig te stellen.

Totaal

Laat je bericht achter